Teh Tarik Forum

Your favourite fun place to hang out, relax, have a good time and talk about anything under the sun.


    Sea search for man who jumped off the second Penang bridge

    Share
    avatar
    Winniepooh

    Posts : 160
    Join date : 2015-10-15

    Sea search for man who jumped off the second Penang bridge

    Post by Winniepooh on Thu Oct 27, 2016 1:01 pm

    GEORGE TOWN, Oct 26 — Search and Rescue teams consisting of the Fire and Rescue Department and the Marine Police have started a sea search here for
    a man who was believed to have jumped off the Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge this morning.

    According to this morning’s initial report, the Fire and Rescue Department started the search operations at around 8.48am after the man’s motorcycle,
    slippers and handphone were found at KM11.3 of the bridge on the island-bound side.

    He is believed to have jumped off the bridge and the search operations are still underway to find him.

    The 38-year-old had purportedly posted a lengthy suicide note on his Facebook status that was shared by a Facebook user known as Lie Gj Penang and has since then been shared over 400 times.

    In his note, he had asked for the forgiveness of his wife, children and family members while listing out the reasons for his decision to end his life.

    He lamented over being charged for selling illegal cigarettes that are worth below RM160 for a case in 2012.

    He compared his case to the one of a “director who took millions and yet was freed on bail” and how the “cruel government” are victimising him as a small grocery store owner.

    He said he decided to take this step as he did not want to go to jail and let his children be called “a convict’s children”.
    avatar
    mnemonic

    Posts : 318
    Join date : 2015-10-26

    Re: Sea search for man who jumped off the second Penang bridge

    Post by mnemonic on Thu Oct 27, 2016 1:16 pm



    Seorang lelaki telah menulis satu status panjang terakhir di Facebook sebelum terjun dari Jambatan Kedua Pulau Pinang. Lelaki itu, Mohd Shukri Saad, 39, mendakwa tertekan dengan kos sara hidup sebagai rakyat Malaysia dan menganggap Malaysia dipimpin kerajaan yang zalim.

    Lelaki itu meminta maaf dari isteri dan anak-anaknya berulang kali dan mendakwa dia tidak mempunyai pilihan lain setelah berlaku rentetan peristiwa dalam hidupnya yang membuat dia memilih ungtuk membunuh diri. Baca tulisan Shukri di FB nya dibawah:

    Asalamualaikum, teman dan sahabat dan terutama buat isteriku anak-anak dan keluarga tersayang.

    Ku pohon berjuta kemaafan kerana perkara yang kulakukan ini tak pernah terlintas untuk ku lakukan.

    Diharap janganlah orang ramai kecam dan hina isteri anak-anak dan keluargaku.

    Ku amat tertekan dengan kerajaan yang zalim. Kerana kes rokok yang nilai rampasannya hanya RM160, aku akan dipenjarakan. Ini kesalahan pertama aku pada tahun 2012 . Baru sekarang naik makamah.

    Tarikh naik mahkamah kelmarin, tetapi ditunda hari ini. Bulan Ogos yang lepas aku dah kena kes yang sama iaitu juak rokok murah, yang nilainya RM 200.

    Aku hampir direman semingu dan mujurlah ada surat kematian anakku yang ketiga. Ku dikenakan jaminan RM 3,000. Kena bulan Februari naik mahkamah, bulan Ogos dan dihukum RM 4,000 atau empat bulan penjara.

    Aku langsaikan RM 4,000 dan duit pun jenuh hutang kawan. Ya,aku mengaku salah, perkara itu salah. Tetapi hukumannya tak setimpal. Yang Pengarah tibai berjuta boleh lepas pulak dengan duit jaminan.

    Celaka punya pimpinan kerajaan sekarang. Beniaga kedai runcit kampung saja bukan untung besar pun. Margin cukup nipis dibebani dengan GST lagi. Memang kerajaan sekarang zalim.

    Hari ini aku mengambil keputusan untuk tidak pergi Mahkamah kerana aku dah tak punya duit. Banyak bebanan aku nak tanggung. Dan aku tak sanggup dipenjarakan.

    Dengan ini aku memilih untuk berkorban sebagai rakyat yang dizalimi. Aku akan tamatkan riwayat aku, kerana banyak kali aku bermimpi lemas di lautan.

    Aku tahu Allah maha mengetahui dan mungkin aku di kalangan hamba-nya yang terpilih. Biarlah aku berkorban demi rakyat Malaysia walau aku nanti akan dikecam dan dihina.

    Dan ku pohon simpati orang ramai nanti ambillah berat tentang anak-anakku.

    Aku tak sangup berpisah namun ku tiada pilihan. Kenangilah mereka sebagai anak pengorbanan.

    Untuk isteriku Nur Azianti maafkanlah Abang kerana banyak buat Azian susah hati kerana kes rokok ini. Nanti pilihlah pengganti yang sayang Azian dan anak-anak sepenuh hati.

    Untuk anak saudara ku Hadi Radzi jagalah Tok elok-elok. Untuk kakak aku Nor Aini dan abang ipar ku Zamri Mat Ishak teruskanlah jaga kedai dan kalau tak mampu juallah pada yang berminat.

    Pada yang ada hutang kat aku, aku halalkan. Dan yang aku hutang Mohd Hazril Jamaludin dan Mohd Naim boleh jumpa Kakak aku nanti dia tolong langsaikan sedikit-sedikit.

    Ku harap pengorbanan aku ini setimpal agar orang yang senasib tidak lagi dikenakan hukuman macam ini. Jual rokok murah saja pun bukan balas berjuta wang ringgit. Aku tiada pilihan wahai rakyat Malaysia. Semalaman aku tak lena. Tetapi ku tiada pilihan.

    Maafkan Abah, Ariq dan Safia. Jagalah ibu elok-elok bila besar nanti. Maafkan saya, mak (Makteh Bibah)

    Chek tak ada pilihan. Maafkan saya.

    Maafkan saya. Saya tak sanggup dipenjara. Untuk isteriku, Abang amat menyayangimu sayang, tetapi Abang bukan yang terbaik. Carilah yang terbaik nanti, demi sayang dan anak-anak.

    Dan untuk adik-beradikku yang lain peliharalah Mak Tg dah 78 tahun. Baliklah jenguk dia. Jangan biar dia menangis sendirian kerana rindukan anaknya yang jarang balik.

    Sekian. Sekali lagi maafkan Abah. Maafkan Abang, Sayang. Maafkan Chek, mak.

    Ku tak sanggup lagi menyusahkan orang dengan meminjam duit . Mula ku pilih untuk dipenjara tetapi terkenang kan anak nanti digelar anak banduan.

    Ya Allah ampuni dosaku, ya Allah. Aku tahu kau memahami dan maha mengampun.

    Aku benarkan status terakhirku ini jadi viral untuk beritahu kita dipimpin pemimpin yang zalim.

    Dan yang terakhir buat presiden PAS janganlah tertipu dengan pimpinan UMNO. Depa wayang saja kata dok sokong rang undang undang yang nak dibawa itu agar pembangkang berpecah.

    Bersatulah kembali menjadi pembangkang yang kuat, agar nasib macam aku terbela. Nanti dah jadi kerajaan, media dah dikawal senang nak yakinkan rakyat tentang rang yang nak dibawa itu.

    Ashaduanlailahailallah. Waashaduannamurhadan Rasulullah.

    Maafkan aku.
    source from: http://sehinggit.blogspot.my/2016/10/statu...ang-lelaki.html

      Current date/time is Wed Mar 29, 2017 3:18 pm